English

Mitä uutta käytettävyydessä?

Teen blogiini videoanalyysisarjaa pääkaupunkiseudun matkortinlukijan käytettävyydestä ja käyttäjäkeskeisestä suunnittelusta: 

  • Miksi matkakortinlukija on käytettävyydeltään ongelmallinen, vaikka ammattilaiset olleet mukana suunnittelemassa ja tehty paljon käyttäjätestejä?
  • Uskon, että sarja on myös havainnollista ja konkreettista opastusta käytettävyyteen ja käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun.

Miten hankit ymmärryksen siitä,
mitä asiakas oikeasti tarvitsee?


 
Kohdemaailma-analyysilla
varmistat jopa 2-3 päivässä, että kehitystiimillä on heti kehityshankkeen alussa yhteinen kieli ja hiljaista tietoa myöten ymmärrys siitä, mitä pitää kehittää. Lue lisää. 

--------------------

BLOGIT
  • ISO 9241-210 Käytettävyyssuunnittelun keskeisin standardi

KIRJAT

  • Kohdemaailma-analyysi
  • Tiedä heti alusta lähtien, että kehität sitä, mitä asiakas aidosti tarvitsee
  • Hanki, ymmärrä ja jäsennä nopeasti oleelliset asiat asiakkaan ja käyttäjien maailmasta ennen kehittämistyön aloittamista
  • Unohda käyttötapaukset, prosessikaaviot, persona-kuvaukset tms. Tulossa oleva kirja kuvaa, miten voit tehdä analyysin yksinkertaisesti ja olellisuuksiin keskittyen miellekarttatyökalun avulla. 

KIRJOITUKSIA HELSINGIN SANOMISSA

  • 22.1.2017 HSL ei tilannut helppokäyttöistä matkakortinlukijaa. "kehitys­työssä on ollut mukana käytettävyysammattilaisia, ja lukijalle on tehty massiivisiakin käyttäjätestejä. Miten on mahdollista, että kaikesta huolimatta tällainen, periaatteessa yksinkertainen laite suunniteltiin niin vaikeakäyttöiseksi?". 
  • 30.8.2016 Gradun tekeminen on periaatteessa yksinkertaista. Gradu koostuu kolmesta pääasiasta".
  • 24.3.2015 Helppokäyttöisiä järjestelmiä pitää osata vaatia.
    "käyttäjät otetaan mukaan hankintaprojektiin ja kysytään heidän mielipiteitään.... tällaiset triviaalit toimenpiteet eivät alkuunkaan ole vastaus tietojärjestelmien hankinnan todellisiin haasteisiin
    ".
  • 17.10.2014 Mistä Nokian alamäki johtui?
    "Nokia ei uskaltanut ottaa riskejä vaan kysyi kuluttajilta, mutta vääriä asioita".
  • 18.3.2014  Vaikeakäyttöisyys myös uusien järjestelmien riesa.
    "Vaikka teema on ollut esillä jo vuosikausia, vaikeakäyttöisiä järjestelmiä kehitetään yhä... Alaa pitkään seuranneena en ole kovin toiveikas sen suhteen, että asiassa olisi tapahtumassa ratkaisevaa muutosta".
  • 17.4.2013  Julkiset hankinnat eivät suosi halpaa.
    "
    jos julkisessa hankinnassa halutaan hyvää laatua, nimenomaan halvan hinnan pitäisi olla ratkaiseva valintakriteeri, niin nurinkuriselta kuin se kuulostaakin". 
  • 12.9.2012 Tietojärjestelmien oltava helppokäyttöinen.
    "HUSin... potilastietojärjestelmän koulutuksen ei tarvitse viedä miljoonia, jos järjestelmä on helppokäyttöinen. Tämän ratkaisee se, miten hankinta tehdään... Jos mennään vanhoilla käytännöillä, riskinä on, että... valituksi tulee käyttäjille tuskallinen järjestelmä."
  • 1.7.2012 Helppokäyttöisyyttä on osattava vaatia. Vieraskynä HUSin potilastietojärjestelmästän (Apotti) helppokäyttöisyydestä.
    "Ratkaisevaa on, miten käytettävyys määritellään potilastietojärjestelmän tarjouspyynnössä. Järjestelmien päävalintakriteeriksi pitäisi asettaa hinta. Helppokäyttöisyys ja muut laatuvaatimukset kuuluvat pääosin vähimmäisvaatimuksiin."
    (Huomio jälkikäteen: nähtävästi näin ei tehty)
  • 24.11.2011 Aho: Valtion it-taidot heikkoja. Haastattelu
    "Toimittajan tilipäivä koittaa, kun huonoa käytettävyyttä jälkikäteen parannellaan".
  • 9.11.2011 Atk-hankinnoissa vastuu kuuluu tilaajalle. Vieraskynä.
    "Jos suunnitteluratkaisu ei olekaan käyttäjän kannalta toimiva, muutostyöhön tarvitaan hankkijan tekemä lisätilaus". 

  MUITA JULKAISUJA, ESITYKSIÄ JA KOULUTUKSIA 
  • 27.-28.9.2016. Käytettävyys ja käyttäjäkeskeinen suunnittelu. Talentum Events.
  • 9.-10.3.2016. Käytettävyys ja käyttäjäkeskeinen suunnittelu. Talentum Events.
  • 25.2.2016 Mitä on vastuullinen asiakaslähtöisyys? Hetkyn kirjoituskilpailu Miten pelastamme Suomen ICT -alan?  (2. sija).
  • 3.-4.11.2014. Käytettävyys ja käyttäjäkeskeinen suunnittelu. Talentum Events.
  • 17.10.2014 Mistä Nokian alamäki johtui? Helsingin sanomat.
  • 25.9.2014. Terveydenhuollon tietojärjestelmien käytettävyys. Lapin sairaanhoitopiiri.
  • 18.3.2014  Vaikeakäyttöisyys myös uusien järjestelmien riesa. Helsingin sanomat.
  • 18.3.2014. Käytettävyys tietojärjestelmien hankinnoissa. Aalto-yliopisto
  • 30.-31.1.2014 Käytettävyys ja käyttäjäkeskeinen suunnittelu. Talentum Events
  • 14.11.2013 Terveydenhuollon järjestelmien kilpailutus - voiko käytettävyyttä aidosti edellyttää? World Usability Day -seminaari. Oulu
  • 1.11.2013 Käytettävyys hankinnoissa. AaltoPro
  • 27.8.2013 Käytettävyys ja käyttäjäkeskeinen suunnittelu. Talentum Events
  • Jokela Timo; Laine Juha; Nieminen Marko (2013): Usability in RFP’s: The Current Practice and Outline for The Future. HCII 2013. Las Vegas
  • 16.5.2013 KäytettävyysOSYn seminaari: Käytettävyys- ja UX-standardit (järjestäjä)
  • 10.6.2013 Terveisiä CHI'13:sta. P-SUS -kyselystä ja käytettävyysasiantuntijoiden sertifioinnista
  • 27.4.2013 Interviews Rather than Field Studies: Better Understanding on What-Is-to-Be Developed with Less Efforts? A presentation in a workshop "Made for Sharing: HCI Stories of Transfer, Triumph and Tragedy". CHI 13, Paris.
  • 16.4.2013 Käytettävyys tietojärjestelmien hankinnoissa. Aalto yliopisto
  • 11.4.2013 Käyttäjien rooli tietojärjestelmien kehityksessä - eettisiä näkökulmia. Silmät auki - onko IT-etiikkaa näkyvissä? -seminaari. TTL ry.
  • 22.-23.3.2013 TwinTide-kokous. Coimbra, Portugal
  • 27.2.202013  Kai Kirjuri kilpailutettiin? Kirkko & kaupunki. s. 28.
  • 26.2.202013 Käytettävyyden huomioiminen SADe-SoTe – projekteissa. SADe-SoTe kick-off. THL

JULKAISUT JA MUU MATERIAALI

TIMO JOKELA 
Käytettävyyden tekemistä ja ajattelua 20 vuoden ajalta
VTT, Nokia (laatupalkinto), Oulun ja Helsingin yliopistot, itsenäinen asiantuntija. Teollisuuden ja julkisen hallinnon projekteja, tutkimusta ja koulutusta. 100+ kotimaista ja kansainvälistä julkaisua (H-indeksi11 korkea myös yliopistot huomioiden), alan kotimainen peruskirja. Julkinen hallinto ja teollisuus. Terveydenhuolto, ERP, kiinteistöjärjestelmät, asianhallinta jne. ISO-standardointi, alan kv. verkostot. KäytettävyysOSYn vetäjä. Ks. LinkedIn-profiili

Yhteystiedot
: Timo Jokela (@joticon.fi), p. 040-5118250
Ajankohtaista    

Vieraskynä Helsingin sanomissa 1.7.12.

Katso myös blogikirjoitukset
 


Navigoi oikein käytettävyyden vesillä

Tiivis opas käytettävyyden perusteisiin, suunnitteluun ja käytäntöön sudenkuoppineen.  Ostettavissa tai ladattavissa verkosta.

Luento käytettävyys-
testauksesta. 
Sai  hyvää palautetta. Lisää

kuvaVideo
Vältä käytettävyyden sudenkuopat.

Paperiprotoilulla käyttöliittymä syntyy nopeasti. Slide show.
paperiprotokuva